هل لاحظتم زيادة الاسعار في مصر خلال الاشهر الحالية, في كل شئ الطعام والمرافق بالاخص؟

هل لاحظتم زيادة الاسعار في مصر خلال الاشهر الحالية, في كل شئ الطعام والمرافق بالاخص؟
ملحق #1
(bazouka (ultras muslmaniازاي ؟
وقبل ما تشرح هقولك لو كله علي لكن اللي بيحصل رواتب ودخل لا يزيد وتكاليف بتعلى بس!
فلو هيا جوره كامله اقولك ماشي
بس اشرح ع اية حال وقول رايك
ملحق #2
(bazouka (ultras muslmaniطب دلوقتي الحاجه بتغلى والدخل مش بيزيد بنفس النسبه ايه الحل؟
(أفضل إجابة)
نعم لاحظت الفكرة في الأرتفاع ليست جودة المنتجات بل الفساد والضرائب وأسعار النقل عند تسوقي في الأسواق لاحظت أرتفاع أسعار بسبب أرتفاع البنزين وأشياء أخري كثيرة مثال الجبن البارميزان كنت بشتري نوع وبنفس ابحجم كان ب٣٠ أصبح ب٩٥ والفلفل الأسود وزيت حبة البركة كنت بأشترية ب٣٠ نفس العبوة وصلت ل١٠٠ و أرتفاع أسعار الفول والدواجن وابخبز قل وزنه حتي الخبز اللي بجنية قلله وزنه ٢٠جرام سعر أجباري والأدوية والكهرباء والغاز أسعار في أرتفاع وكذلك ابفول والعدس واللوبيا وابخضار كالكوسة والطماطم والخيار و المكرونة وكل سعر منج مستورد في أزدياد بسبب ابنقل من الموردين وسعر الدولار مثلٱ هارد كنت سألت عليه الشهر الماضي كان سعره ٤٠٠ ودلوقت ١٥٠٠ والتلفزيونات والتكيفات والءجهزة الكهربائية
أيضٱ في الأردن اعلنت الشركات المنتجة للالبان ان هذا الارتفاع كان بسبب انتهاء العروض السعرية عليها، لكن حقيقة ان هذا الارتفاع جاء نتيجة رفع تجار الحليب الطازج اسعار الحليب حوالي 10 قروش لكل لتر.

وحمل العديد من التجار مسؤولية ذلك لكل من وزارة الزراعة التي تمنع استيراد الحليب بهدف دعم المنتج المحلي، ووزارة الصناعة والتجارة التي بنفس الوقت لم تقنن سقف الاسعار للحليب الطازج؛ وكأنهم بذلك يسمحون لمنتجيي الحليب الطازج المحلي بأن يرفعوا الاسعار كما يشاؤون.

بالإضافة إلى أن حظر استيراد الحليب ومشتقات الالبان يعتبر مخالفا للاتفاقيات الدولية التي تتعلق بالتجارة الحرة.

هقولك ازاي
اسمع مني عشان أنا عقليتي التجارية كويسة

مبدئيا أنا بتكلم بشكل عام مش بتكلم عن السلع الأساسية
لما الاسعار تبدأ تنخفض الناس هتبطل تشتري
هتقولي ازاي و ليه ؟

لان ببساطة لو السلعة قلت انهاردة ٥٪
يبقى ممكن بعده تقل كمان ٥٪و بعده كمان ٥٪

فغالبا المستهلك هيستنى و مش هيشتري لحد ما السلعة تجيب أخرها خالص بعدها يشتري
و دا معناه إن هيحصل ركود في السوق
و ايه الجديد يا شارلوك هولمز إنت
الاسعار في مصر بتاخد اتجاه واحد بس
بالمناسبة دي ظاهرة صحية اقتصاديا بس تكون بنسبة مقبولة
لا انا كان قصدي نظرة بشكل عام مش قصدي مصر
إنتاج الطعام في مصر يخضع لعملية العرض والطلب والمواسم للإنتاج
بمعنى اذا كتر العرض انخفضت الاسعار وإذا زاد الطلب ارتفعت الأسعار
مواسم الإنتاج . كل محصول له فترة إنتاج محددة وعليها تنخفض تكلفة صناعته وتقديمه بأي شكل للمستهلك النهائي والعكس
والموضوع طويل جداً يا هندسة يحتاج له قعده
الحاجه الوحيده اللي بترخص في مصر البني ادم

..(( كلب صاحب افضل من صاحب كلب ))..