مديري لديه ذكاء اجتماعي حاد, بيعرف يوصل للي عاوزه, بيحول المشكلة لحل, كيف اصبح مثله رغم اختلاف شخصياتنا...؟

موقف 1
كان بيحاول حد انه يبقى عليه مدير, فبيقوله يا معلمي امام الناس بدلا يا هندسه, عشان ما يحسسهوش بأن ليه سلطه عليه, ودوما بيتعامل معاه نظير لنظير.

موقف 2
شركته رؤسائها مش عاوزين يدفعوا فلوس للمقاول عشان يشتغل وفي نفس الوقت بيطالبوا المقاول يبقى المشروع ممتاز, المهم خلى المقاول يرفع سعره ويشتكي ويقول ان الموقع وحش في كذا وكذا وكذا, وبعدين رؤساء الشركة استجابوا للمقاول وبالتالي هو كسب اللي عاوزه من خلال حد تاني.

موقف 3
كان في مشكلة والراجل بيزعق معاه فقام معطيله سيجاره وقاله روق يا عم مشي حالك|, المشكلة انه مشى حاله بسجاره!!

موقف 4
وعشان انا فهمته, فهو كان بيحاول يقولي شئ اعمله بس هو شئ محرج, فقعد يحكي يحكي ويعمل نفسه مش فاهم , وانا فاهم هو عاوز يوصل لإه وبعدما مشيت ناداني وقالي هندسه ابقى أسأل لي عن....................

موقف 5
راح لمدير المشروع قعد يطلب منه طلبات ولانها كثيرة, وكان عارف ان الطلب الاخير ده هيترفض بعدما خلص اجتماع مع مدير المشروع وهو خارج عند الباب استدار وقال له, انا هحتاج ابراهيم معايا في المشروع التاني, مدير المشروع قاله لأ لأ هتأخده وتسيب لي الموقع مين يديره, ابراهيم لأ!!

يعني بيعرف يدير الحوار ويأخذ اللي عاوزه في الاخر!؟
(أفضل إجابة)
بالخبرة و التجربة
ومنها هذه المواقف وغيرها التي تحدث