ما رأيكم, هل انا بتعامل غلط مع الناس, عشان عاوز حقي لا ازيد ولا اقل...؟

حاجز سياره من اول اكتوبر في الوكيل
وناس حجزت بعدي واتسلمت, انا اتعصبت على البائع او السيلز عشان هو كسول ما جاب لي اللون اللي عاوزه بالسيارة, وعدى عليا السيارة بسبب عدم اكتمال الاجراءات.
شهر واتنين , المهم هو ما يرد عليا في التليفون ولا الواتساب, وكمان متاخر عليا ديما ولا يسمع فويساتي, واسئلتي اللي هي من حقي, وعاوزني امضي على العقد بدون ما استلم السيارة رغم اني دافع المقدم!
وفي العقد مكتوب بند اني استلمت السياره بعدما عيانتها معاينه نافيه للجهاله,طبعا ما رضيت امضي الا لما يكون الورق كله جاهز والسيارة تكون جاهزة.
وكنت طالب منه وثيقه التأمين تفاصيلها مش ادفع وخلاص, وهو ولا هنا , حتى لما بيتكلم معايا بيتكلم بشكل مقتضب!
انا بشوف اني دافع فلوس خدمات وسيارة ولازم حد يفهمني حقي بوضوح!
جيت بكلمه على السيارة المتأخره ما يرد علي, وده شئ مستفز لي, يعني يضرب جدولي وما اعرف ارتب اموري بسبب ذلك, ولما رد عليا مكملتش دقيقه وقالي اصلي بتغذى انا بس رديت على حضرتك عشان اوضح النقطه دي بس!
طب المفروض انا اعمل ايه!
تعرفوا البديل البديل ان يكون معاك فلوس تشتري السيارة كاش وبأوفر برايس من اي حته طول ما معاك فلوس مش هتخش وجع الدماغ ده وقله المعامله دي!

بانا ديما بلاحظ اني لما اشتري اي شئ بيبقى في مشكلة بيضحك عليا بيحصل حاجه مش بتم بخير يعني ديما في حياتي ! مش عارف ليه!

انا بقى لما ببيع يعني مثلا بقدم خدمه هندسيه اقسم بالله بعامل الزبون بما يرضي الله واعطي له حقه وزياده واكون معاه ديما في اي استفسار واي شئ عشان كده الحمد لله الناس اللي بتفهم بس بيخلوني ديما معاهم اعملهم الشغل الهندسي!

فانا بتسأئل الان, ليه كل حاجه فيها مشكلة هل طريقه تعاملي وحشه مثلا! انا بشوف ان ده حقي وطريقه معاملتي جديه بس مش مش محترمه! يعني في فرق !
مش عارف ليه بيحصل كده ديما مش بنبسط من الحاجه لما بجيبها! بسبب ده وممكن اسحب والغي السيارة اصلا بسبب الكلام ده يعني استنيت 3 اشهر , ممكن تكق في دماغي ولا حاجه مش عاجباني تضايقني واسحب كل الاجراءات والانتظار , بس التوكيل مش هيخسر حاجه انا اللي هخسر الوقت والاجراءات والترتيبات اللي عملتها!
شئ مزعج يا تقبل بالمعامله الزفت يا تخسر السيارة اللي انت مش واخدها ببلاش برده بل دافع فيها ما تملك!!!!
(أفضل إجابة)
هو عاملين هيك مع حدا قبلك او انت مقصد لازم تعرف
غريب صراحة شو عم يدور بصدور بعض الناس بهل الايام