ما رأيكم, معي شيك ب 50 الف جنيه وانا احتاج المال جداً, بس اللي كاتب لي الشيك بيقول ان معهوش فلوس, وانا لو رحت اصرف الشيك هأخذ عليه رفض...؟

وساعتها يحق لي ان اتخذ اجراء قانوني واحبسه فورا فوراً!
الشيك اتكتب يوم 15/1 ومعاده يوم 15/4
وانا صابر من ساعتها!
وهو بيقول معهوش, بس انا خسرت كتير بسبب التأخر ده وقعدت ابيع ابيع لحد ما خلصت السيولة!
اعمل ايه, اتحرك ضده؟ وساعتها انا متأكد انه هيتصرف يعني يبيع عربيته او كذا بس هخسره للأبد!
ولا اخسر تاني واصبر عليه عشان اكسبه ونستثمر بعد كده؟!
المشكلة اللي حصلت اننا كنا شركاء في مشروع اخر, والمالك خسرنا احنا الاتنين فهو بيعاتبني انا , مع اني برده خسران بسبب المالك, المالك وقع بينا كتير بس انا عارفه من زمان هو كويس, بس انا برده خسرت كتير ومش مستحمل معيش فلوس خلاص ومش هستلف من حد وانا ليا حق!
معرفش ليه كل ما ادخل مشروع رغم اني بحيطه قانونيا كويس وبتعلم من الاخطاء, برده بخسر!!! تكونش فلوس حرام؟!
ملحق #1
غير شكل..ماشي طيب ما انا عارف انه هيتصرف , مش هيتسجن, خصوصا انا عملت اللي عليا وزياده, خسرت كتير جداً وبعت كل حاجه وكفايه مدة دورة رأس المال (تكلفة الفرصة البديلة للاستثمار) يعني جبت اخرى وعداني العيب!
دلوقتي بقى لو معملتش كده هخسر مقدم شقه بما يعادل 80 الف جنيه لان عليا اقساط ب 50 الف!

فانا مش هقعد اتفشخ طول عمري لا مؤاخذه!
هو يتحمل شوية بقى يبيع عربيته يتصرف! انا شلته بزياده كده!!!
المفروض ان يصرف الشيك خلال ست اشهر
والا تفقد حقك القانوني في المطالبة به في حال كان الشيك بدون رصيد بعد ستة اشهر
تحسبا عليك طاب تحرير شيك جديد بتاريخ جديد وانتظاره او تقديم الشيك الحالي واثبات الرفض لامكانية تقديمه بالشكل القانوني خلال عشر سنوات بعد الرفض .
لن اكمل القراءة
لأن حكمي صدر

بربك رؤ عليه
ولو انت سجنته حيفيدك هو بأيه؟ لو اتسجن

شوف ان انت شعرت انه حرامي عليك به
ولكن ان ما كان معه فلوس بالله عليك انتظر :(
الدنيا صعبة الحياة كلها مآسي انا سمعت عن قصتين ومش متحملة تعبوني كتير
ما تحملت قصتين من الناس لي اعرفهم
كيف لو انا وجدت نفسي امام هيك مشاكل ؟ اموت ؟
الله يقوي ايماننا ويساعد البشر كلون يا رب :(
لا انا ما بقول لك كن متفشخ ..
انت اصبر واعطيه مهل وانذارات قبل حلول الموعد