ما رأيكم, عملت انترفيو والراتب المعروض اكبر من الحالي بس برده بتعامل كاني مدير شركة في الاخر وببقى اوفر كواليفيد, السيط ولا الغنى...!؟

زي ما قولتلكم قبل كده اني مش بعرف اسوق نفسي كويس , بتعامل ديما كمدير وصاحب شركة مش مهندس صغير بفضل الله , بس ساعات انت محتاج الشغل ده عشان براتب اكبر وانت محتاج المال , يا فرحتي الناس تاخد عنك فكره انك بتطير بس معكش فلوس
اليوم رحت الانترفيو والشركه متوسطه مش كبيره حاولت ان لا اتحدث عن شركتي او المشروعات او الخبرة الحقيقيه , بس المهندس صاحب الشركة شبه انبهر بالفكر والرؤية الحمد لله, وقالي انا طلعت بالمقابلة دي بغض النظر عن موافقتك العمل معنا ام لا بشخص ومهندس على حق ووصلني بنفسه لباب الشركه
انا صلا اول ما سمعت انه محتاج مهندس صيانة, قلت له معلش ممكن اشوفلك حد انا انشاءات بس والصيانه دي لحد ال hand over للمشروع وبس.
وفعلا بشوف له مهندسين نفس دفعتي او اقل كانوا كلمموني على شغل!

ايه سبب الفجوة دي!؟
ملحق #1
qatrاومال ايه تفسيرك ان انا ومديري (صديقي) رحنا عملنا انترفيو في شركة في نفس اليوم وانا مكنتش لابس نظاره وقاعد اشرح وجابت على كل شئ (ممكن يكون عشان طلبت راتب كبير) وصديقي راح بالنظارة وبان عليه انه شاطر , قالوله انت شكلك دحيح (عشان لابس نظاره واختاروه) :)
القصد ملهاش حسبة
(أفضل إجابة)
بصرف النظر عما كتبته عن نفسك بالسيرة الذاتية، لكن خبراتك تفضـــــحك في حديثك
بأي مقابلة، وبالطبع تجاربك تعطيك مخزوناً معرفياً عن كل موردي وتفاصيل أي مشروع
انتة ادرى بنفسك

اولا يا صديقي عليك التحلي بهدووووء في التعامل مع من حولك
ثانيا يجب عليك ان تفوم بعملك علي اكمل وجه حتي لا تظع له مجال للتحدثاو فرصه للعصبيه
ثالثا يجب عليك ان تتجنب التحدث معه في اوقات العصبيه
رابعٱ يجب عليك ان تحاول تهدئه الجو في العمل من حولك ومع اصدقاءك في العمل حتي تكون هناك بيئه هادئه للعمل ويصبح المدير هادئ
للتعامل مع مديرك أو رئيسك المتقلب انصح بأن تكون متقلبا كذلك الأمر ولكن على العكس من تقلبه حيث ينبغي أن تكون قريبا منه في فترات غضبه وإن لزم الأمر أن تستوعبه وتخبره بأنه على صواب وان غيره على خطأ فغالبا ما يتصف المدراء متقلبي المزاج بحب الشخرة وحب العظمة والاتصاف بالصواب لذا فإن التلقب معه ومدحه في مواقف الغصب هو أفضل حل برأي للتعامل معه.
قوي علاقتك بزميلك بالشغل يكون قريب من المدير نوعا ما هيك بتتقرب من المدير شوي شوي وحاول ماتطلب كتير اجازات
himo egypt::
ما تتحدث عنه اسمه "القبول"، وهي عطــية من عند الله،
رزقك الله القبول عند عباده، ورزقك بالزوجة لتسكن إليها