كيف يمكن ادارة الحوار اذا مدير المشروع مقتنع بكلام زميالك عشان هما على طول في ودانه...؟

مدير الشمروع اترقى بقى مدير عام الشركة كلها, اللي هي شركة تحت مجموعة اللي هي مجموعة تحت مجموعة اكبر.
المهم
(خلفية, المهندس الاول ماسك 5 مراحل كاملة وهو مدير التخصص بالموقع بمراحله كلها وله ثقل فني واحترام, زمايله في بعض التخصصات المكملة والاساسية كل شخص ماسك مرحلة بالأكثر او مهمة في مرحلة, كلهم اكبر منه سناً)

الصباح الباكر, كل الموقع بيدور على المهندس الاول, جاء , قالوا له المدير قال ان انت اللي تعمل كذا, وكذا الشغل متعطل عشانك, ( طبعا المهندس الاول المطلوب منه دي مش شغلته وكده الكره رميت في ملعبه) من زمايله والناس لا تفهم.
الرجل ذهب للمدير وقال له كيف حالك, وشرح له ان الوضع كذا وكذا... فقال خلاص ظبط مع م.فلان ومعلش استحمل شوية وفهمهم, الرجل راح يفهم زمايله , غضبوا ومشيوا, واسلوبهم كان انهم بيدخلوه في متاهات وهو بيبيان انه بيرد بضعف عشان دايما بيحطوه في موقف دفاع, كان حاضر هذا الشئ نائب مدير الشركة ولوة حتى كان مع الرجل حق, لكن اسلوبه الضعيف بيبين انه مخبي حاجه, وبالتالي راح النائب شرح للمدير.
بعد ساعة , مدير المشروع قالب الدنيا على المهندس الاول استدعاه, فذهب ثم قال على انفراد له (كذا وكذا ) نفس كلام المهندسين زمايله, فعرف انهم اقنعوه بشكل او بآخر, وحاول يفهم مدير المشروع بس هو مفهمش, وجاب من وراه الاستشاري ولقى نفس كلامه الفني مظبوط, ثم راجع وراه القياسات لاقاها مظبوطة تماما, ووقتها كان حاضر كل مدراء اقسام استا المشروع حوالي 20 فرد, المهم هو عشان ميحرجش نفسه قال انا عاوز تقرير حالاً, وقال للمهندس انت بتجادلني في ايه , ده قرار وهاتلي امضيلك على اي ورقة. المهم الرجل مسك نفسه لانه معه الحق وقاله من تحت ضرسه حاضر حاضر يا بشمهندس.

مساء
لما نائب مدير المشروع اتأكد من ثقل الرجل فنياً وان زمياله مجرد كانوا بيكيدوا له, قال له انا عارف انك كويس فنيا بس انت ضعيف بالنسبة لي انت حتى لو معاك الحق .... يتبع في سؤال منفصل...

المهم السؤال التالي هو
ازالي ميجادلش مع المدير امام الناس حتى لو معه الحق وعارف انها مكائد زمايله؟
(أفضل إجابة)
يحاول بالحجة و البرهان