كيف كان التعامل الأمثل مع نائب مدير المشروع, وهل هو ينصح بأخلاص ام لأن له مصلحة...؟

نائب مدير المشروع بعد ما سخن من كلام زميال الرجل عليه سخن بيه مدير عام الشركة, الصبح.
اخر اليوم, وعندما علم بأن الموضوع متشابك.
ولأنه ايضاً جزء من او مدير على زميال الرجل بشكل اساسي وبالتالي مشاكلهم هي مشاكله في الشغل, وان الرجل نائب مدير المشروع مش مدير عليه بشكل مباشر لأنه ماسك 5 مراحل مش زي زمايله.
اخر اليوم, الرجل قال له يا هندسه والله انا معايا حق بس مش بيبان عليا ولما هتتكلم معايا منطقي وتسمع هتلاقي معايا حق 100%
قال للرجل انت كويس فنيا بس ضعيف خد بالك انت بتتعامل مع مهنة افراد بشر , الصح ده في المكاتب احنا مش محتاجين استشاريين احنا بنشغل مدراء بنوك وقادة, قال للرجل عاوزك تدافع بأعلى صوتك وتتكلم بكل قوة طالما معاك الحق, انت بتبقى واقف متلهوج, وده مش كويس وانا طبيعي هصدق اللي بيتكلم بقوة, قال ادخل المكتب وزق الباب برجلك على الاستشاري وشغله والمقاول وشده, ولازم تصاحب اتنين تلاته بالموقع عشان يدعموك مش كله شغل عشان دلوقت المشروع كله ضدك عشان انت مش بتشركهم في مشاكل معاك, قال لو حد اكبر منك سنا مش يهمك, انت في منصب لابد ان تتحمل مسؤلياته وتعرف قيمته وقوته, قال الرجل يعني اعمل ايه اقول للمهندسين الكذابيين اللي بيغيروا كلامهم انتوا كذابين, قال اه بس ابألفاظ تانيه بس قول واطحن وقال لو مش حد عاجبك وعاوز تمشيه اعمله استبعاد وابعت انذار وانا هدعمك , قولي محتاج صلاحيات ايه, انا عارف انك احسن من الاستشاري وان الاستاشري ده بطيخ, بس مش بالفنيات , منصبنا ده ادارة وده اصعب بكتير, وقال لا تعتقد اني صغير ومش فاهم ان الناس بتسخني عليك , بس انت برده لازم تعذر الناس انها هتصق غيرك عشان انت مش بتتكلم!!

الرجل رد يعني انا ماسك 5 مراحل وبدخل احل كل تفصيله عشان محدش قايم بشغله والمقاولين والاستاشري مفروضين عليا طبقا للتعاقد وهما اتعودوا على كده, مش بلاقي وقت اتكلم, بس لو حد سمعني وفهم هيقتنع 100% لأني بقول كلام منطقي.

المهم
النائب ده دعم الرجل وقاله لازم كاركترك يتغير او تبرز قوتك مع الناس مش يهمك سنهم وقال انه مدير على مهندس متخرج قبل ما هو يتولد وبيتعامل معاه عادي ده شغل!!

بس برده بتظل مشكلة الرجل انه مش قادر يفرق بين الكبير في المعامله بغض النظر عن الشغل او براه!! ومش بيعرف يأسفن زمايله ولا يركز في اخطائهم زي ما هما بيعملوا!!!
ما الحل؟!!
(أفضل إجابة)
حاول تلخص في موضوعاتك