كيف تتصرف اذا خيرت بين المجال الرياضي ومجال دراستك؟

كنت متفوقا في المجال الرياضي جدا ولو كنت امتهنته من وقتها كنت كسبت فلوس كتير.
بس انا اشتغلت في مجال دراستي ووصلت لراتب جيد.
الان زميالي اللي انا حنت اعلى منهم وبمرنهم احيانا بقوا مدربين ووصلوا لنفس راتبي تقريبا بمجهود اقل وكسبوا جسمهم الرياضي ووقت كمان فاضي شوية.
يعني لو كنت كملت بالمجال الرياضي طيلة السنوات الفائته كنت وصلت لنفس مرتبي العالي بس بمجهود اقل وفي نفي الوقت محافظ على جسمي وصحتي النفسيه برده.
ايه العمل الان برأيكم؟
مشكلتي بي بالمجال الرياضي اني مش بحس انه بيضفي قيمه كبيره للمجتمع زي مجالي العلمي؟
بس في الاخر رزق وانا محتاج اكيد للي هيريح حياتي بغض النظر عن مدى قيمته وأهميته للمجتمع؟!
اللن لو رجعنا للمجال الرياضي هنضطر برده نقعد فيه سنوات تاني عشان نعمل فورمه واسم ونوصل لدخل جيد.
ولو رجعت لمجال دراستي اللي انا قفلت نفسيا منه فيه جهد كبير ومقابلة زي مقابل المجال الرياضي ( لو اتشغلت بالرياضه سنه مثلا من الان وعملت فورمه)
ايه العمل دلوقتي؟
ملحق #1
وردة الياسمين 30اه اشمعنا؟
ملحق #2
وردة الياسمين 30وذلك للاسباب التالية:-
١/ التعبير عن الذات.
٢/ الشرح التفصيلي ينقل معه كل جوانب الموضوع وينقل جزء من احساس الشخص وكأنك بالحدث وذلك لأعطاء اجابة مثلى.
وتشخصيك يقال عنه ان الانسان عنده مشاعر واحاسيس فياضه وليس انانيه ذاتيه ملهاش علاقه.
(أفضل إجابة)
انا قريت وجهة نظرك ، بس انا شايف انك بتتكلم في موضوع ، اعتقد ان فات أوانه.
يعني انت فعلا ناوي تسيب مجالك العلمي و تدخل المجال الرياضي ؟؟ ، و يا عالم ممكن تكسب المبلغ الي انت متخيله او لأ..

انا شايف انك مدام اخدت خطوه خلاص كمل فيها ، و ملكش دعوه بغيرك ، عارف ايه المخليك متردد كده؟
زمايلك انت شايفهم شغالين في المجال الرياضي و بيكسبوا حلو ، اشمعنا مبئاش انا كده...
خليك في مجالك و شغلك و كمل فيه ، و احمد ربنا انك بتشتغل و مستواك المادي حلو..

و مين عارف ممكن تترقي او تاخد مشروع يكسبك اكتر...
الدراسة . لان عمرها الانتاجي اطول من الرياضي الذي يعتزل مبكرا
المجال الدراسي اختاره
المجال الرياضي اخلي كهواية
لسبب انو المجال الرياضي اله فتره معينة اقل من التعليمي..يعني بس فتره شبابك تفيدك بعدها تنسى
التعليمي تضل اطول فتره وهم احس انو مضمون اكثر
ممكن اسئلك
هو انته عندك نوع من الانانية الذاتية
himo egyptلاحظتك
تكتب اسئلتك بشكل مطول وتشرح احساسك وتتكلم عن نفسك كتير
himo egyptاه ماانا عارفة

قصدت اناني بجوابك على اسئلة غيرك