كيف اهدأ نفسي في القيادة للسياره حيث انه عندما يكسر اي احد الانظمه والقوانين اطارده بغشوميه...؟

انا صارم جدا فيما يتعلق بالانظمه والقواعد عندما يخالفها اي احد افقد اعصابي
بالقياده يحدث هذا كثيرا.

اكثر من مره كنت هعمل حادث بسبب اني عصبي ومتهور لما حد يخالف الانظمه بتهور عليه وممكن اتخبط انا وهو بسبب كده.

1/ عربيه نقل دخلت حارتي بدون اشاره وكسر مره واحده قعدت ازمر له لحد ما برده هو مصمم انه يكمل عادي ومرفعش حتى ايده قمت خدت غرزه وجيت قدامه كسرا عليه وفرملت وهو فرمل جامد وكملت انا. انا بشعر كده انه انتزع حق مني فباخده وبتسريح نفسيا الحقيقه من تفريغ غضبي.
في شخص تاني كسر عليا برده النهارده زمرت له بس الراجل رفع ايده واعتذر خلاص هديت بس ان حد يكسر عليا بالقوه لازم باخد حقي.

2/دي بقى كانت هتبقى حادثه كبيره لا قدر الله.
وانا ماشي واحد كسر عليا بجزب عربيته وبدون اي اشاره خلاني اروح بعيد الناحيه التانيه وماشي سريع وبياخد غرز من غير اي اشارات.
هذا لحقته وجريت وراه ع الدائري مطارده بغرز بين السيارات مديري كان جنبي يقولي اهدى يا ابراهيم خلاص خلاص يا ابراهيم وانا دايس بنزين مصمم اني انزل اضربه ومش سامع ولا شايف قدامي حاجه غير العربيه دي حرفيا يعني.
لغايه ما جاء مطب حك سيارتي الجديده من تحت.
كملت برده رغم انه كان بيجري جدا مني رحت جايبه وزنفت عليه وكنت هنزل جري تاني.
وقتها اصلا انا كان قلبي بيدق جامد وادرنالين كبير حاسه في نفسي وجسمي ما هديت الا لما جبته وزنقت عليه زي ما عمل معي
مديري قالي يانبي هو عربيته قديمه وكحيانه انت عربيتك جديده لو اتخبطتم انت اللي هتزعل مش هو هو مش هيفرق معاه.

3/سياره دخلت حارتي بدون اشاره وكسر مفاجئ وانا على سرعه عاليه رحت انا ع الكوبري ع الخاره التانيه وماشي وراه ع يمينه عاوز اجيبه وهو مزنق عليا في النص هو ماشي زودت بنزين وانا شايف ان في اليمين سياره عطلانه ورجل ع الطريق صممت اني ادوس رغم اني كنت ممكن اشيل الراجل او اخبط بالسياره اللي جانبي ومضايقاني.
دوست وغامرت وعدت بالثانيه كله بستر ربنا والله.

انا عاوز اهدى وابقى بارد شويه لاني فعليا مش بقدر امسك نفسي في كده.
وفي نفس الوقت الناس م ش بتحترم نفسها الا بكده تعرفوا لما الناس توشف رد فعلي اقسم بالله ما يجرؤ ا تاني نفسي السيارات في الطريق انهم يتعدوا على مكاني وبيمشوا محترمين لما يعرفوا اني مجنون ومش فارق معايا
طب ليه لازم كده عشان يحترموا نفسهم!
واحنا ماشيين بستر ربنا.
ملحق #1
الامبراطور المندلاويماشي يا حج
(أفضل إجابة)
معك حق اوقات تفقد اعصابك من الاستهتار

واوقات لازم تطنش خصوصا ببلادنا

بلاد كل مين ايدو اله
اختصر رحمك الله 🤔