عندي سؤال رخم بالعلاقات الاجتماعية..

ليه مثلا في بني آدم مش طايئ يشوف خلئتك ئدامو

ولكن..

كل هدية اديتهولو محتفظ فيها و مبروزها ومفتخر فيها؟

ده اي ده؟
ملحق #1
وععع رجله؟ كان قلتي حاطط خشته او انفه ازين -_-
ملحق #2
انا بعتذر استعجلت بافضل اجابة
.بجد انت رائع جار قراءة ردك بإمعان.
ملحق #3
هي وحشة ولا لا؟ بجد
(أفضل إجابة)
مشان اذا احتاجه بشي
بيحكيلو شوف ئدييييش بحبك و محتفظ بزكرياتك
الشخص المتملك
بيحط اصبع رجله عليك، و باقي جسمه و حواسه مع اشخاص ثانيين
احنا كشعب عربي عامة اتربينا واتعودنا علي حاجه غريبة جداً
زي مثلاً ان احنا زي القرع بنمد لبره وبناء عليه
اللي يحبك تكرهه واللي يبقي عدوك تلاقيك تروح تتمحك فيه وتحبة
مع العلم ان اللي بيحبك عمرو ما يخونك بس تروح للي بيكرهك وتسيب اللي بيحبك
وده لاننا ادينا فرصة للشيطن يلعب في راسنا ويوهمك بالغلط علشان تقع فيه وبعدين يسيبك بقي تعيش حياتك مع اختياراتك الخطأ وتقع في شر اعمالك .........
لكن انك تفكر في الاصلح يعني مثلا .....
مامتك جابتلك عروسة هيا اختارتها بناء علي قواعد واسس علمية معملية فذه هيا شايفة انها صح والاصلح ...
بص مامتك اختارت بناء علي ايه ....... امها محترمة - ابوها بن ناس - هيا محترمة - شعرها طويل - قصيرة بس مؤدبة - موش طويلة بس فرنساوي مثلا تلاقي اختيارات مامتك هادفة عملية .....
بجد اختيارات عملية وان فسرت اختياراتها هتلاقي انها صح لان اختيار والدتك هايبقي طيب وبالتالي اختارت وراحت زارتهم ولاقتهم موافقين وتيجي لسعادتك تقولك تقعد بقي تقولها لا انا موش بحبها تقلك ليه هو كدا وخلاص ......
وتحس انك مخنوق وعايش تشوف البت بتاعتك اللي ما فكرتش انت انها ممكن تكون حاجة حلوة قبل الجواز بس لو اتجوزتها احنا كشباب عرب بعد ما بتنول اللي انت عايزة بتحس انك اخدت حاجة كانت مرمية عليك مع العلم انك انت اللي اختارت بس اختيارك كان سيء ما وزنتش الامور واتفلسفت ووقعت علي جدار راسك ..................................
في حين انك لو فكرت في كلام اللي بيحبك ووزنت الامر ممكن في الاخر ترفض بس تبقي رفضت بعد تفكير عميق وما فيش ابدا قرار بعد تفكير عميق يخطيء وفي الغالب اصلح حتي لو اخطأت بيبقي عادي لانك فكرت كويس ووزنت الامور وبيبقي قليل عدم التوفيق .........
بس تقول ايه بقي غباء سياسي بعيد عنكم .........
تحياتي
ينفع عقبال ما اكتب ويطلع عيني فالمثال والاجابة ارجع الاقيك قفلتة والله انا زعلت وبناء عليه انا موش هادخل لحضرتك اسالة تاني ....................
اسلوبك بيفكرنى بعضو مصرى قديم اسمه محمد سعيد ابو سجا يا بتاع بتبضن انت