عاوز اقولكم سر مهم عني, مقابل كده عاوز اراء صادقه في اكثر من موضوع متعلق بالموضوع ده...؟

عاوز اقولكم سر مهم عني, مقابل كده عاوز اراء صادقه في اكثر من موضوع متعلق بالموضوع ده...؟
ملحق #1
Skylerماخليتو اسمعشان محتاج اراء ناس.
ملحق #2
طبعا عشان اكل العيش مر وصعب وعارف انكم مش هتقجروا تسوعبوا اوي.
السر اني بشتغل 4 شغلانات
انا شغال مهندس موظف في شركه (راتب ثابت)+شغال مدير شركة صغيره لي لاعمال تخصصيه (دخل حسب ما ربك يرزق وبيروح لتطوير الشركه يعني اشتريت لاب توب احدث عشان اصمم بعمل تسويق عملت موقع اليكرروني وهكذا)
+شغال co لمجموعة اتحاد شركات صغيرة بس ده اتفق كل الشركاء ان كله هيشتغل بمجهوده بدون راتب
فانا لما اشتريت السيارة وكان لازم اشتري سيارة جديدة جيده عشان حاجات كتير المنظر امام العملاء اني بقيت اعرف اتحرك من اول الموريدن والخامات لحتى العميل وكل شئ, كنت حاسبها باقساط الشقه اللي عليا بغيره, وكنت لازم لو هجيب العربيه عامل حسابي اني لازم وانا رايح الشغل الصبح و وانا راجع بليل اعمل وجهة اوبر واشتغل اوبر عشان يجيب لي حتى حق البنزين والصيانة وانا عليها القسط للسيارة.
طبعا مش هتصدقوا اني دارس كل ده وماسك كل ده والدخل لا يكفي بس حقيقي الدخل من جميع مصادره مع المصاريف (قسطين شقه+قسط عربيه+مصاريف معيشه+مصاريف اخرى) بيخشوا في 25 الف طبعا انا ممعيش دخل كل ده وبقيت استلف غصبن عني او ربك بيرزق واهي ماشيه بدخل جمعايت بتاخر في اقساط استلفت مبالغ لاول مره في حياتي هذا العام كي انهض واريد ارجاع الشقه للشركه عشان افك كل الديون وابدأ بقى على نظيف واكبر شركتي شويه اللي ختجيب لي الدخل, بس هخسر فيها 70 الف وهاخد المبالغ اقساط زي ما دفعتها ومش لاقيلها بيعه.

السر اني بشتغل 4 شغلانات منهم اوبر بس وجهة, صحيح ان 100 رحله واخد فيها 5 نجوم وتقييمي كله كله 5 واللي بيركب معاي بيشكر فيا وبيلاحظ الفرق اني مش سواق , بل يعني كم المديح في المعامله اني بقدم خدمة بروفيشنال وعربيه نظيفه وجميله وانا هيئتي نظيفه وابن ناس زي ما كل اللي بيركب بيقول, حتى في بعض البنات بيركبوا جنبي عشان مبنش اني شوفير وبيأمنوا نفسهم معايا.

1/انا استقلت من رئاسة مجلس الادارة عشان محدش من الشركاء شايف شغله وانا شايل كل الشغل ومبخدش فلوس, المفروض اطالب بفلوس واعطي وقتي وجهدي وفكري للموضوع ؟
2/دلوقتي انا مش معرف حد موضوع اوبر ده الا قليل اوي اوي, طبعا لما بتقدم لحد ومعرفش اذا كان ينفع في الوقت اللي في ضيقه ماليه ده ولا لا بس انا محتاج اتجوز عشان كبرت وبقيت وحيد والعمر بيعدي, محتاج زوجه طبيعي واكون اسره طبيعيا, فطبعا انا مش معرف اي حد بتقدمله اني co عشان محدش يطمع او يتوقع حاجه كبيره, بس عارفين اني مهندس شاطر ومجتهد وبس, ومش معرفهم موضوع اوبر, فكنت بسأل امتى وانهي مرحله المفروض اعرف فيها البنت واهلها اني عندي 4 مهن؟ في الاول قبل الخطوبة ولا في الخطوبة والا الجواز ولا مش مهم اصلا ولا ايه سوءا موضوع اوبر او اني co
3/ المفروض اني اتجنب تضييع الوقت في مدخول بسيط زي اوبر واركز اوي بقى في تخصصي بس انا ركزت كتير قبل كده واجتهدت ومجبش برده فلوس اوي, اوبر دخل سريع بس قليل,ومبشتغلش الا وانا رايح الشغل كده كده يعني بوفر حق البنزين اه ساعات بمشي مسافه اكبر ووقت اطول بس يعني اهي ماشيه, الفكره بقى اني بقول يا ابراهيم انت وقتك ودماغك وفكرك وجهدك ده لو حطيته في شغلك هتجيب تمن كل شئ , بس المشكلة ان ده هياخد مني وقت يعني مردود على المستوى البعيد, انا خايف عشان اوبر دخل سريع اني اشتغله وانسى اني مدير ومهندس شاطر كمان الحمد لله بس عشان الفلوس معجزاني شويه!

فانتم ايه رأيكم؟
في ال 3 حاجات دول؟ اعمل ايه؟
ملحق #3
The CaesarSkylerماخليتو اسمتعقيب هام, انا معرفتش اجيب اقصى دخل من عملي مش عشان انا مش شاطر بس عشان مش بعرف اسوق لنفسي كويس. او معنديش حيل بيع الفكره.
(أفضل إجابة)
اولا كتر خيرك الصراحه بجد ربنا يباركك ويديك على قد تعبك ده انت انسان فعلا مكافح جدا ، ربنا يسهل وهحاول اجاوبك على كل سؤال انت طرحته..
1/ بالنسبه للسؤال الاول كويس انك استقلت مدام ماحدش شايف يشغله وماحدش بيهتم بالشركه غيرك ، اما بالنسبه انك تطالب بفلوسك فده موضوع صعب ، لانكم كنتم متفقين في البدايه انكم هتفتحوا الشركه وكل واحد هيشتغل بمجهوده بدون اي راتب فعشان كده صعب تطالب بفلوس..
2/ انا مش شايف خلاص ان في حاجه تعيبك انك شغال 4 شغلنات! انا لو مكانك اقول لاي احد ، بالعكس ديه حاجه فخر! عشان يعرفوا قد ايه انك مكافح! قول ماتخفش ، صدقني لو هما بيفهموا ، هتعلى في نظر البنت الي انت رايح تتقدملها واهلاها كمان..
3/ اخر سؤال ليك ، انا مش شايف خالص اي داعي انك توقف اوبر مدام بتساعدك ولو بمبلغ بسيط ، وبعدين انت كده كده بتشتغل بس وانت رايح و وانت راجع ، مفيش حاجه اسمها شغل اوبر هيضيع هبتك كمهندس! انت مش شغال حاجه عيب ولا حرام!!
وبعدين يمكن جت من عند ربنا انت بتقول ان كل الي ركبه معاك بيشكروا فيك وبيطمنوا ليك ، طيب مش يمكن ان ديه رساله من عند ربنا عشان تكمل!؟

الخلاصه انك شخص مكافح جدا جدا وربنا بجد يديك على قد تعبك ده يباركك ويخرجك من محنة الديون الي انت فيها ، اهم حاجه حاول ماتكون مدين لحد تجنبًا للمشاكل وعشان تقدر تسدد الي عليك..
اتفضل يا هندسه
اهم حاجه تكون متأكد قبل ماتقول اي سر هنا..
وان شاء الله نحاول نساعدك..
وليه تقول اسرارك..؟؟
انت بتجهد نفسك جداً ياهيمو
مس عارف اي واحده افضل بس صدقني كل ده ممكن ينعكس على صحتك فحاول تلاقي حل
صديقي لسه طالع من جلطه عشان شغال ليل نهار وهو شب لسه فبلاش تضغط على نفسك