صراع السلطة, والبقاء للأقوى, مدير التخصص مقابل مدير التشغيل...؟

رجوعاً لهذا السؤال من سنين...
https://ejaaba.com/لماذا-لا-يحترم-كل-الناس-بعضهم-بعضا-دون-اخضاع-بعضهم-البعض-للتقييم-والقولبة

.
ديما في صراع بيننا احنا كمهندسين انشاءات سواء بقى كهرباء ميكانيكا مدني لايت كارنت, اي قسم, وبين ادارة التشغيل عشان احنا بيكون دايرنا مدير مشروع ويجي واحد مش مهندس غالبا او مهندس برده يبقى مدير التشغيل فيحس نفسه انه بقى مدير مشروع ويديرنا , رغم انه اصلا بدونا هيغرق, هو مش بيفهم فنيات بس بيفهم ازاي يكتب تقارير بالانجيليزي كويس وخلاص.
انا كان اسلوبي مع مدير التشغيل اني اعطيله وضعه على اساس انه يحن قام فاشخني حرفياً واتخانقت معاه في الاخر..

مديري بقى في مشروع اخر راح يقابل مدير التشغيل, مدير التشغيل سلم عليه بعجرفه وكأنه عاوز يفرض سلطته عليه, قام مديري ده ذكي قام قاعد على طول وساب مدير التشغيل واقف (hhhhhhh) وفضل يتكلم معاه والتاني واقف مصدوم , ومديري قاله يا باشا الشغل عندكم زي الزفت ومش هينفع كده, يعني هو اللي دخل فيه شمال بدل ما مدير التشغيل هو اللي يحاسبه

ولما سألت مديري انت ازاي بتكون واثق وبتعمل كده, قالي نفس اللي قلته انا في السؤال ده وطبعا كان ليا سؤال اخر فيه شرح مفصل عن نظرية القولبة ياريت حد يلقاهولي (ممكن فارس عشان بيعرف)
ان في الاخر الناس او الشخص بيكون عاوز يحط اللي قدامه في قالب فمثلا مدير التشغيل كان عاوز يحط قانون انه السلطه الاعلى , قام مديري هو اللي حط القانون انه الاعلى!

برافو.

ما رأيكم؟
ملحق #1
qatrده النموذج المثالي اللي بتكلم عليه وان ليه مش كله يحترم بعضه وخلاص.
بس بما ان في نوعيه من البشر كده فلازم التعامل معهم كده.
(أفضل إجابة)
الحياة ليست كلها وردية وأيضاً ليست بهذا السوء المذكور بسؤالك، الأمر يحتاج لاستخدام اسلوب
(الاحتواء) وليس (القولبة) أو إظهار العضلات وفرض الرأي دون سند فني، علينا توظيــــــف (الذكاء
الاجتماعي) .. وتوظيف علاقات العمل الجيدة مع جميع مستويات فريق العمل وبالطبع الحوافز !!!
himo egypt::
أنت أدرى بشؤون دنياك