حوار مع صديقي الملحد-الجزء الرابع...؟

هو مكنش مديني فرصه اتكلم,
بس كمان خليته لما قال قتلوا جاليليو في القرن ال 15 تقريبا عشان قال الارض كرويه! بسبب الدين, وفي الاخر اكتشفوه!
قلت طيب معنى كده اننا ديما مع العلم صح, قالي اه , قلت له طيب العلم وقت اينشتاين نظريته الاولى اللي العالم صدقها طلعت غلط وصلحها تاني في نظرية تانيه اذا كيف لي ان اؤمن بشئ ايضا غير ثابت ودوما فيه جديد قالي ما هو احنا بنتعلم الى نهاية الزمان, قلت له مين احنا, انا بتكلم عن الفرد فينا اللي اخره يعيش 100 سنه, المفروض يؤمن باخر ما توصل اليه العلم , حتى لو العلم ده مش اصدق حاجه وفي تطوير عليه وممكن يطلع غلط! قالي عشان كده احنا لازم نكون معاصرين انسان معاصر , قلت له طالما كده كده مش متاكد بقى من علم بيتغير , قالي لا الدين قتل جاليلو قلت له اعتبر ان الدين ده في زمانهم كان هو العلم الذي لا خلاف عليه واهو طلع غلط, هو ايه اصلا اللي بيخلي الدين ميخدش بالعلم اللي هو بيتغير برده ومش حقيقه مطلقه (المهم هو ما عرف يجاوب على هذا الا برد غير منطقي كموضوع الانسان المعاصر هو يتكلم عن تراكم الخبرات البشرية للوصول الى الحقيقه المطلقه في اخر الزمان) بس انا حاولت افهمه ايوه ال 100 سنه اللي عايشناها مثلا انا وانت دي ايه مصيرنا فيها واحنا بنؤمن بانك شاكك في كل شئ ومش متيقن منه حتى مش بقولك يقين 100% بس القدر من الصدق الذي يجعلك تصدق متتابعاته (يعني مثلا انا امنت بوجود اله ثم امنت برربويته وملائكته ورسله وجميع خلقه ) صدقت عشان في مؤشرات, كمان لازم اصدق مابعدالموت طالما من نفس المصدر عشان في ؤشر ان اللي فات صادق ومنطقي!
قلت له طب سيدنا محمد هيكذب ليه ولا الانبياء قالي هما كان بياخدوا من بعض زي ما واحد دلوقتي بيقولك احنا ممكن نلاركب شريحه في مخك وتتعامل هيا , فبالنسبه لك ده اعجاز, الفكره ان ف يكل عصر بيجي حد متقدم عن قومه بس مش اكتر.
ملحق #1
بروتوكولهل انت يمتأكده اني اتفقت معه على شئ قاله في هذا الجزء ام جوء اخر؟
ملحق #2
بروتوكوللا ما هو انا برده شاكك , شاكك في بعض الاشياء اللي كانت عندي تساؤلات ليها ومش بجد عليها ديما اجابة منطقيه يعني اجابات ملغبطه ومركبه على بعض مش منطقيه!
بس ده برده ميخلينيش اوقل ان الدين غلط! بس يخلين اقول ان في حاحات زي ما ذكرت قبل كده مبالغ فيها! والموضوع اصلا ابسط من كده!
يعني الناس اللي بتحنتف دي شايف ان ده غلط!
في نفس الوقت هو نفسه مش منطقي, يعني ازاي العلم اللي بيتغير كل يوم يخلين ياؤمن بيه دلوقت ما هو ممكن يتغير ويتطور!
(أفضل إجابة)
himo egyptطب الحمدلله انا قلقت ان تكون انت تأثرت.
(لو علم الله فيهم خيراً لاسمعهم)
انت عليك البلاغ والتوضيح فقط والهداية من ربنا
واغلب اللي بيسافروا بره كده اول حاجة يتخلو عنها الدين
انت مقتنع بأي نقطة؟