حوار مع صديقي الملحد-الجزء الخامس...؟

محدش بيموت من غير سبب
تلاقيه كان عنده القلب بس مكنش عامل شيك اب, قولت له برده كلام منطقي بس برده انت معرفتش الروح دي ايه , وفي ناس بتموت وهي ماشيه عادي , قالي اكيد سبب جوه, قلت له اكيد كلها اسباب انا معك بس برده ايه الروح بدايتها ونهايتها!
احنا مش عارفين صح؟
فملكش تفسير الا اللي حد بلغوهلك!
العلم لسه متوصلش لطبيعه الروح, فكذب بيه !
المهم
قالي اجسن عصر عصر النبي محمد, بعد كده عائشه قاتلت علي وكله عاوز سلطه, قلتله رضي الله عنهم , قلت له اكيد مش مجتمع مثالي , وكل ياخذ منه ويرد الا النبي, وقلت له في من الصحابه في عهد النبي او من عايشه زنى وقيم عليهم الحد , فعدم تطبيق المنهج مش بيدل على انه مش صح, مفيش مثاليه ! بس في اطار عام!
قالي لو كان المنهج صح كنا تقدمنا, قلت له عشان مش بنفذه قالي ايوه يبقى في حاجه غلط ياما عدم اقتناع يا اما منهج غلط يا اما غير قابل للتنيفذ وفي كل الاحوال ييبقى منهج باطل!
قلت له يعني ازاي بتقول الانبيا ءخدعه وانت بتقدر النبي محمد صلى الله عليه وسلم, قالي الدين السيسي ميعرفش يعمل بيه حاجه كل التاريخ الشعوب الحكام من اول ما جينا ن اول الفراعنه اخترعوا ده عشان يوحدوا الناس تحت رحمتهم وديما يخلوا في حد اكبر والناس محتاجه تحس كده!
قلت له معاك في ان البشر عاوزين كده بس مش معنى كده ان ده بيدل على ثبوت او نفي الله!
في فرق انك تفسر اللي بيحصل وفي فرق انك باللي بيحصل تحاول انكار او اثبات شئ, يعني المطر مش معنى انك فسرت اليه حدوثه يبقى انت قادر على خلقه او اثباته او نفيه! فكلنا عارفين انه بيحصل عن طيرقه تكاثف وهكذا وتوقعتنا نحوه انما تفسير لمشاهده متكرره فعلمنا سلوك المطر فلما بنشوف تجمع تبخر ودرجه حراراه عاليه ورطوبه معينه بنعرف ان في مطر! بس الجوهر نفسه انت مش هتعرف تعمله!
انت هتقلد على اقصى تقدير بمطر صناعي عن ريقة استخدام نفس الاليه اللي رصدتها!
قالي يعني الشيخ **** عالج كورونا بالدعاء ولا بال بلالابلبالبلباليالا لا بالعلم!
المهم قالي انت حر تصدق او لا, بس انا شايف اننا نعيش حياتنا ونتقدم ونصدق العلم ومفيش بقى تقولي حاية تاينه والكلام ده!
قلت له انا متعهد ان اخرج من الدنيا بلا اله الا الله محمد رسوال الله!
وقلت له امامه يار ان كنت موجود فاهدني,
فقالي انا عارف ان في حاجه مش من فراغ اتخلق , ده نظام دقيق ليه صانع بس ايه هو الصانع ده او القوه معرفش!


الخاتمه نحن نعبد الله على حرف وادراكنا لا يستطيع ان يصل الى شئ فالمتاح والافضل هو الاسلام للتعايش مع نفس الناس من الدين وفي الاخر كله توحيد الناس لتوحيد الاقتصاد والمنفعه!
بس انا شخصيا مؤمن بالله واخذت قبل ذلك سنتين من البحث وتوصلت وقتها ان الامور كثيره , وان استخلاصنا من تجربتنا في البحث عن الحقيقه, انه في الاغلب لابد من وجود اله, وان كان هناك اله فهو اله الاسلام, وانك مهما فعلت لا تخرج من الدنيا الا بالا الله الا الله محمد روسل الله مهما عُُرض لك من الامر بعدها, لان ما قد كان قبلها قد في ووفى للايمان
نسأل الله الهداية والثبات على دينه وان يدلنا على الحق وان نخرج من الدينا مسلمين غير مفتونين!
انتهت
(أفضل إجابة)
اخر فقره اعجبتني فهي قناعتك بعد كل شيئ واقترح عليك بان تهديها لكل متشكك بوجود ربنا
أنت تذكرني بالكاتبة فاطمة ناعوت ههه