حوار مع صديقي الملحد-الجزء الثاني...؟

قالي هو ربنا هيفرق معاه انت لابس ايه ولا العربيات دي كلها ماشيه ليه وهل محتاج يعمر الارض بينا, الطبعيه في تكامل فريد واحنا سلسله من الحياة بنموت بنتحلل ثم سماد ثم زرع ثم دابه تاكل ثم تغوط وناكل لحمها وهكذا! قلت له اه طبعا بس ملوش علاقه بوجود خالق , اومال التكامل الفريد اللي بتتكلم عنه جاء منين , قالي اه اكيد في قوة ما , قلت له اله, قالي سميه زي ما تسميه ممكن شركه متقدمه جدا ممكن aliens ممكن حاجات كتير, قلت له يعني انت لا ادري agnostic قالي محدش يعرف حاجه الموت هو الحقيقه المطلقة! قلت له اتفق معاك ان الموت الحقيقه المطلقة بس طالما انت مش متأكد ولا من ده ولا من ده على الاقل اعبد ربك وان طلع صح يبقى بعدت عن النار ولو طلع غلط يبقى الامر كان يستحق المخاطره!
قالي احنا دول العالم الثالث هنفضل كده راجع كل التاريخ والاديان هتلاقيها ادوات في ايد اي سلطان او حاكم بيجمعوا الناس تحت رايته وبيغزوا بأسمه ويعتلوا العروش بدعوى الدفاع عنه, قلت له انا فاهم كويس ان كل ده ابوها وامها غفلوس الحروبات اغلبها ف يالاصل قائم على الاقتصاد! والمصالح!,
قالي امريكا فهمت من زمان وعدت المرحله دي دول طلعوا المريخ واحنا لسه بنتكلم في الدين, قالي ولا اديان ولا كفته كلها من صنع البشر لمصلحتهم, قالي لما امريكا ادركت ده بقى القانون هو اليلب يخلي الناس تلتزم مش اسلوب بابا وماما وجنه ونار, وقالي ان البشر مفطورين بطبعهم على حب الخير زي القرود فيهم صفات مشاعريه راقيه ,وقالي الناس بتحب يكون في حد تحس هيا انه بابا وماما زي اله, قلت في دي اتفق وده احتياج طبيعي,.
ملحق #1
لا ده بتاعي انا روايت يانا بقى
ملحق #2
(bazouka (ultras muslmaniخالص قابلته في اوبر, وهو نازل قالي احسن حاحه انك تتكلم مع حد دماغه نضيفه ومتشفهوش تاني فمش هياخد انطباعات عنك, قلت له مبسوط انت طبعا.... :) بس دعيت ان ربنا يهدينا.
(أفضل إجابة)
دكتور إبراهيم محمود
صاحبك دا شغال معاك

هاته مرة التجمع و خلينا نشد حجرين و نتكلم
بتكلم بجد