تعرفو ان الرجل هو من يحدد طبيعة العلاقة بين زوجته واخته

5 16 3 5

البهائية

لو بيدلع الاتنين هيقربهم لبعض
لو بيعامل واحدة احسن من التانية هيخلي في ند بينهم
وطبعا الاولوية للاخت والاخ والام مهما كان مينفعش يحب مراته على اخواته او امه
ملحق #1
اما لو بيحب ويفضل اهل مراته على عيلته هيركبهم على اهله طبعا ويطمعوه فيه .. المفروض يعزز اهله مش يعزز فناس على حساب ناس
وحاليا انا فصدمة لما بشوف رجالة دلاديل لمراتاتهم وبيسمع كلامها لما تقوله متحبش اخواتك او امك
ملحق #2
الاسلام سيحكممش بتكلم على نفسي
بس دا الواقع الصح صح والغلط غلط
ملحق #3
الاسلام سيحكموبعدين ازاي واحدة تتجوز صالونات ميعرفش عنها حاجة هيحبها اكتر من امه واخته اللي عاش معاهم نص حياته
الا لو دلدول
الا تسمعين عن قصص ستات طماعات بتبيع جوزها مجرد ماتلاقي واحد اغنى من جوزها
اخته او اخوه الدم هيحن لكن الزوجة غيرها يجي مليون واحدة والنسوان على افا من يشيل
ملحق #4
الاسلام سيحكمحٌروُفِ متشِردهْالزوجات هما اللي بيبقو حربايات والله مش الاخوات
والدليل ان في كتير بيحاولو يبعدوه عن اهله وبتقوله يجيب شقة بعيدة عن حماتها عشان تعيش براحتها
(أفضل إجابة)
انا ذهبتيبيعها او تبيعه مادام اختياره وزواج صالونات هو زواج اجيال
هو للعلم لا يوجد حب لطرف اكتر من الاخر لكن يوجد اولويات ستعيش معه زوجته اكتر مما عاش معك لاحقا وستحمل سره اكتر منك لاحقا فقط لا تركزي عليه او عليها لو تزوجتي ربما او نظرتي للازواج من صورة اقرب ستفهمين قصدي ومن طبيعي ان يكون اقرب لها منا لك كما ان زوجك سيكون اقرب لك مما لاخته
هو انا ذهبت توجد مشكلة لديك
لو احب اخي زوجته اكتر مني لن اقلق مطلقا هي ستنجب منه اطفالا وتواسييه وتكمل حياته ولما تهتمين اساسا لحبه طبعا هذا للاخت ليس للام ويفترض ان تحبي لاخيك الخير
لما تدخلين في حرب معها وتضعين نفسك في مقارنات اهامي بحياتك ودعي لاخيك حياته
انا ذهبتلا هذا ليس الواقع انا والله اتحدت بجدية من طبيعي ان يهتم بزوجته اكتر وهذا المطلوب(اكرر الكلام للاخت ليس للام)
وهو لا يحدد طبيعة العلاقة بينكما انتي او عموما من تحددين طبيعة علاقاتك
ومن اساس لا يجب تفكير هكذا يجب التركيز على نفسك
بالعكس لو اخته وامه عاقلات هيسبوه يعيش متهني مع امراته بلا حقد وغل وغيرة وحسد .. الراجل عادة مش بيهتم للتفاصيل دي كلها .. وبيبقى مزنوق لو كانت مراته غيورة من اهله او العكس .. بيبقى مش عارف يعيش فبيهرب من كله .. لازم الزوجة تبقى عاقلة وتفهم انهم عيلته وليهم مكانة خاصة وبالعكس تشجعه انه يهتم خاااصة بامه "عشان لو اخته حرباية تصطفل هههه" ولازم امه واخته لو عاقلات يفهمو ان دي مراته وعلاقته بيها مختلفة عن علاقته بيهن ..
انا ذهبتهي من حقها تتزوج بعيد عن حماتها لتاخد راحتها ان تزوجتي الن ترغبي في ذلك يعني اهله يرونه متى ما شاء وهي غالبا ستضيق بذلك لانهم سيتدخلون في حياتها ان كانوا قريبين لها بالاضافة ستكون بعيدة عن اهلها
تذكري هذه الفتاة لها اهل ايضا ان تقطن بعيدا عن حماتها مريح للجميع اساسا
وليست قصة من شريرة قصة انه لا يجب تدخل في علاقات اخوك مدام لم يلحقك سوء مباشر منهم بمعنى لو كلمتك بطريقة بشعة ردي عليها وتخاصمي معها ومعه حقك لكن اخوك ليس ملكية لاحد له ارادته الخاصة هي لا تحرضه انما هذه سنة الحياة واختياره