افهموا هذا جيدا, انتقاد الافعال السيئة ليس سيئا...؟

اولاً: انا لما بتكلم هنا عن تصرف مسيئ من البعض وبنحاول نتعلم منه , لو انا بشرد له الكلام ده يبقى صحيح لو انكم تعرفونه, لكن بننتقد افعال معينة
ثانيا: اصلا مش انا بس اللي بقول كل الناس لاحظت لان الموضوع بوخ اوي وميصحش وعيب بس انا بالحقيقه بمنع الكلام مثل هذا حتى لو مهندسين زملاء خدوا بالهم وبيحاولوا يفتحهوه بس بالواقع انا مش بتكلم وبتكلم هنا بس.

رابعاً: يعني ايه يكون معاه 30 مهندس و5 مهندسات ويقعد يضحك ويهزر مع البنات اغلب الوقت ويروح ويجي معاهم هل بيحس بالارتايح في وجودهم وليه مش بيستريح في قعدة المهندسين وبيريهم وش كشر!
خامساً: نفس المدير انا كنت بدافع عنه لما مديري قالي عنه انه شخص ضعيف الشخصية عشان انا معارض للحكم على الاشخصا من فقط معاملتهم المحترمه , بس الان هو كذلك بالنسبة لي لانه عشان عنده مشكلة اسرية بيلجأ للبنات انه يتحدث معاهن ومعاهن بس!
سادساً: زيادة المرتبات بيده, وكذا حد قال الزيادة هتم بالحب وعملوا علامة معينه يعني يقصدوا بيها بالحب للمهندسات!
سابعاً: المهندسة الجديدة بقت بتكلمه قدامي بقلة حياء يعني بدون القاب وبتقوله انت مش حضرتك وبتكلمه بقوة زايده , فانا متضايق لانه مينفعش وخلاص انا بقى هكلمه كده طالما مهندسه صغيره بتكلمه كده!
ثامناً انا اصلا حسيت لما اختار المهندسه دي مش المهندسه اللي جبتها وقلتله في وشه انت اخترت دي عشان جميله ومن ساعتها اصلا قلل الجلوس معي!
تاسعاً: بيسمح للمهندسين اللي ساكنيني بفيلات ومستواهم حلو انهم يقعدوا على كرسية كمدير ويضربوه على ظهره وهو ماشي (اه والله بيحصل) وانا كنت في نص هدومي لما شوفت المنظر ده, اكنه جاي ياكل عيش بس يسايس المهندسين اللي عالين عشان لقمة عيشه! ايه ده!؟

ثالثا: لا تنسوا قاعدة لا يصح الا الصحيح في الاخر بغض النظر عن ان الاستاف كله ليه دعوة او ملوش! في حاجات متصحش مهاما اتحطت تحت اي مسمى!
ملحق #1
BASEMماذا تقصد؟
ملحق #2
BASEMاشمعنا في اي موقف؟
(أفضل إجابة)
صح

بسم الله عليك عندك جلد وهدوء يدرس
مدح

عندك صبر وهدوء مثير للاهتمام