اعجبني السؤال وارجو الاجابة

15 22 8 5

البهائية

ملحق #1
(bazouka (ultras muslmaniامال اية الصح
ملحق #2
(bazouka (ultras muslmaniدا في احاديث اللي بتقول كدا
ملحق #3
صقر الغجراحسنت
ملحق #4
الله معي حيث اكون😄طيب ماسبب انهن عارفين انه حرام وبيعملوه
(أفضل إجابة)
كل ما تم ذكره اعلاه بالصورة صحيح و تكلم عنه الله و رسوله صلى الله عليه و سلم
و ما سبب الفساد الاخلاقي الذي تشهده الامة الاسلامية الا بسبب هاته الاشياء
و لا نستثني الرجل فهو شطر المجتمع و مشارك بالجريمة
بالنسبة لللتبرج فقد قيل فيه
قَوْلُه الله تعالى: ﴿ وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى ﴾
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا -وذكر منهما- وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُؤوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ،
لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا "
بالنسبة للنامصة و المتنمصة
فقد قال النبي صلى الله عليه وسلم: "لعن ‏الواشمات والمستوشمات، والنامصات والمتنمصات، والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله ‏تعالى.
بالنسبة للرائحة و التعطر
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إِذَا اسْتَعْطَرَتِ الْمَرْأَةُ، فَمَرَّتْ عَلَى الْقَوْمِ لِيَجِدُوا رِيحَهَا، فَهِيَ كَذَا وَكَذَا" قَالَ قَوْلًا شَدِيدًا وفي رواية "فَهِيَ زَانِيَةٌ"
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "أَيُّمَا امْرَأَةٍ أَصَابَتْ بَخُورًا فَلَا تَشْهَدْ مَعَنَا الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ "
اما بالنسبة للصوت فقد حرم على النساء الاذان و جعلت كامل صلاواتهم سرية و قال
قال الله تعالى: ﴿ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ﴾
الصح ان ربنا هيحاسب البشر بطرق مختلفة و كل واحد على حسب فهمه و فكره و ثقافته و مرجعيته
فكرة ان واحد اهبل يكتب بوست يقول فيه فلان هيدخل النار و فلانة هتدخل الجنة دي فكرة معتوهة بيعملوها عشان الكام لايك و الكام شير

صحيح جميل انك تفكر الناس بدينهم و تعلمهم
لكن مش بالطريقة المتخلفة دي
(bazouka (ultras muslmaniازاي متؤمنش بالحديث؟؟؟ يعني لو حديث مش علمزاجك مش هتعمل بيه؟؟
ماشاء الله تبارك الله على الجمال ده
والبعض يعلمن أن الحجاب فرض ومع ذلك لا يرتدينه ! أليس صحيح ؟
الله سيحاسب كل منا بعمله ، اللهم اهدنا جميعا
احسن الله اليك
كل المذكور صحيح وليس عليه غبار
يقول احد الحكماء: النَّاسُ عَبِيدُ الدُّنْيَا ، وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ ، يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ ، فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُون
انا ذهبتشهوات الدنيا يا اختي هي اللي تدفعهن على مااظن والله اعلم
فانا لم اتعامل مع هكذا بنات ولكنني اذكر مره سألت احداهن فقالت لي هو ليس حرام وانا لم اناقشها
نسأل الله لنا ولكم الثبات
اللي كاتب الكلام دا واضح انه عنده مشكلة مع النساء زي بعض المعقدين من الرجال اللي بيظهرو دايما كرههم للنساء على العامة
رغم انه لو يعرف انثى ممكن يبوس اقدامها يا عيني

90% من المعلومات اللي كاتبها معلومات مغلوطة و مع ذلك كاتبها عادي
الشلولخالاحاديث في النهاية مجهود بشري و ليس الهي بالتالي وارد جدا يكون هناك اخطاء و اجتزائات في بعض الاحاديث بالتالي بحكم عقلي اولا قبل الايمان به او لا
جمالك طبيعي اه !!
مش هعلق
الشلولخبس يلا متعكسهاش قدامي يا ولد
{فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ }الغاشية21
مش عايز اهاجمك
بس بذمتك و دينك انتي بتعملي كل دا ؟
يعني انتي مش بتحطي برفان ؟
مش بتحطي ميكاب ؟
بلاش تمثيل

+
مفيش حديث بيقول ان صوت المرأة فتنة و الحديث اللي بيقول التعطر حرام انا لا اؤمن به اما الباقي معنديش فيه مشاكل بس برضو مينفعش نحكم من خلاله على البشر انهم في الجنة او النار