ازاي تحقق حاجات كبيرة في حياتك

13 20 6 5

الدردشة

كلنا نتفق إن كل خريجي كليات الطب الموثوقة عندهم ثقافة في الطب أكتر من شخص مدخلش كلية الطب ومش مهتم بالطب أصلاً،

وهكذا بالنسبة لباقي الدراسات ..

،،، أنا عاوز آخد الفرق الجوهري ما بين (الطبيب) وبين (الشخص العادي) اللي بيخليه يزود ثقافته، عشان نطبقه في الحياة العملية ونحقق أكبر فايدة ممكنة من الحياة،

هنلاحظ إنه الطبيب بيضطر يدرس عشان ينجح في المواد (ضغوط خارجية)

طب هل هو ده الحل ببساطة عشان تقدر تستفيد من الحياة؟ إنه مجرد تحط لنفسك ضغوط خارجية ومواعيد تسليم؟ ولا ده حل سطحي؟

ده حل مش كامل، بس أنا هقولكوا إيه وجهة نظري لتحقيق أكبر استفادة من الحياة، وخلينا ننسى موضوع الطب دلوقتي ..

... لازم الشخص يحط هدف بسيط ميتحققش إلا بهدف معقد، ازاي؟

مثلاً لو قلنا إن هدفك هو تعلم السباحة، خلي هدفك هو (السباحة بسرعة 10 متر في الثانية مثلاً)، ده هدف بيبان بسيط، الموضوع له متطلبات،

الفكرة هنا إنك تبدل هدفك الحقيقي بإنك تحط بداله هدف (إضافي) له متطلبات (اللي هي أهدافك الحقيقية)،

...

احنا عارفين إنه فيه ناس كتير أذكياء في الكون ده، متستبعدش إنه فيه حد بنفس درجة ذكاءك وإنجازك، الفكرة هي هتعمل إيه لما تقابله؟

أنا مبقولش قارن نفسك بغيرك كطبع تتبناه، ولكن بس بلفت نظرك لأحد الجوانب اللي بتوضح الفكرة ..

والفكرة هي إنك لو محققتش حاجة واقعية محسوسة في حياتك، فانت قد تكون محققتش أي حاجة، أنا مبقولش إن كل اللي محققوش حاجة واقعية إنهم محققوش،

بعض الناس قد تكون حققت واستثمرت في نفسها وأفكارها ومعلوماتها .. بس كل ده هيبان نتيجته في يوم من الأيام،

أهم حاجة هي إنه الشخص يحدد إيه المهم ويعمله وإيه اللي مش مهم ويبعد عنه،

،،،

بس بيظل الكلام ده درجة نظريته أعلى من الدرجة اللي عاوز أوصلها ..

لإنه الحياة محتاجة كل حاجة،

وأبسط مثال شوفوا الشخص الغني عايش حياته ازاي، أنا متابع واحد غني على مواقع التواصل، سلوكه الاجتماعي (غير متطور) لإنه طول اليوم مشغول في التجارة،

فأكيد إهمالك لجوانب حياتك على حساب جوانب تانية مش هو الهدف، خصوصاً للشخصيات اللي مش اجتماعية قوي وبتحب تعتمد على نفسها،

بس زي ما كنت بقول الفكرة هنا في درجة الصعوبة،

كل اللي انت محتاجه عشان تبقى رجل خارق في الدنيا هو إنك تعيش في عالم تاني درجة صعوبته أعلى من العالم اللي أغلب الناس عايشينه،

ولو رجعنا للمثال اللي ضربته في أول الموضوع، طالب كلية الطب بيتعب نفسه وعايش حياة مش بنفس سهولة الرجل العادي اللي ممكن يكون قاعد بيتسلى أو بيتفرج على التلفزيون بدون اهتمام ..

طبعاً انتوا عارفين (كنت كتبت في موضوع سابق - ولو إني مش متوقع إن فيه حد تابع كل مواضيعي غيري، فيه حد؟) إن الطفل الصغير لما يشوف موقف مبيتعلمش منه زي لو راجل كبير شافه،

فمهم طبعاً إن الواحد زي ما قال (تاي لوبيز) سر الحياة هو إنك تحط هدف في كل حاجة بتعملها،

أنا الفكرة اللي بنقلهالكو دلوقتي هي خلاصة ما وصلت له بعد الاطلاع على عدة أقوال عن كيفية النجاح (وبقالي زمن)،

،،،

خلاصة الأمر: لو انت حاسس إنك (مستريح) في أي حاجة بتعملها، لازم تزود مستواها شوية،

لو كنت بتمارس رياضة وحسيت التمارين سهلة عليك، اعمل تمارين أصعب،

حسيت إنك بتتعلم حاجة سهلة، اتعلم حاجة أصعب،

حسيت إن عملك أسهل من قدراتك، دور على عمل أكثر قيمة،

حسيت علاقاتك مع الناس (أسهل من اللازم) دور على ناس ناجحين أكتر في حياتهم وصاحبهم،

ده انت لو حتى بتتفرج على مقطع مضحك على اليوتيوب وحسيت إنه مبيضحكش قوي دور على مقطع مضحك أكتر،

ده هيخلي حياتك حياتين،

،،،
ملحق #1
وٌآحًدٍ وٌعٌشُريَـــــنِالملخص في الآخر
ملحق #2
..الامير..ههه
ملحق #3
غير شكل..جميل
ملحق #4
غير شكل..وٌآحًدٍ وٌعٌشُريَـــــنِشكراً
ملحق #5
وٌآحًدٍ وٌعٌشُريَـــــنِتسلم
ملحق #6
غير شكل..هههه
ملحق #7
عبدالصمد توريغير شكل..ممكن أنشر تسجيلات صوتية برده
وٌآحًدٍ وٌعٌشُريَـــــنِيخي هو من اهدافه انو لو ما عندك يصير عندك
يا ظالم كل ده سؤال
..الامير..ههههههههههههههههه
والله قرأت حتى النصف نزلت الصفحه شفت اسا نصف ام انصدمت
وقرأت اجابتك ودحكت هههه
بس كلامه لطيف وطريقته قريبه للقلب لهيك لح كمل قراءة :)
الخلاصة اهم من كل الي فات
بس اللي فات فلسفته عالية النبرة
حبيت الطريقة وحبيت النصيحه
حلوة وفعلاً بتخلي حياتنا حياتين لانها فيها تشويق وتحدي والانسان بطبعه بيحب التشويق والتحدي
:)
وفيها منتعلم كيف ما نوقفش بمكاننا وكيف نتحدى الفشل ونتعلم النجاح :)
النجاح منهاج نتعلم كيفيه اتباعه والفشل هو تقصير والحظ لا أؤمن به انا شخصياً في النجاح والفشل
جميل بس ابقى خفف شوية لخص الموضوع علشان احنا معندناش طول بال
الصراحةالعفو شكرا على ما قدمته بالطرح
غير شكل..صبرت وقرأت كله. غيري وصل للنص ومكملش
صحيح كلامك صح
غير شكل..يا صراحة المفروض تعمل تسجيل صوتي، بدل ما تتعب غير شكل تقرأ كثير، تسمع منك بالسماعات وخلاص
عبدالصمد توريهههه محامي لي انا معقول؟؟؟

انا اهوى القراءة
غير شكل..اممم هل كنتي تشترين مجلات ميكي ماوس ؟
طيب
عبدالصمد توريالصراحةبرأي التنين واحد
والشب والبنت واحد

هون موقع افتراضي لا منشوف ولا شي
عادي والله اقرأ او اسمع المهم اني كون برأيكون صاحبة اخلاق حميدة :)
عبدالصمد توريلا والله ههههههههه
ما كنت هيك وئت كنت زغيري انا هلأ بحب القراءة لانو كتير بتعطينا فكر وحكمة
دخيل ربي ما افهمني ههههههههههههههههههههههههيهيهيهي